onsdag 14 november 2018

Är du i riskzonen för typ 2-diabetes?

Idag är det världsdiabetesdagen. Alla känner vi någon med typ 1- eller typ 2-diabetes, men allt för få känner till hur allvarlig sjukdomen är. Observera att typ 1-diabetes och typ 2-diabetes är två helt olika sjukdomar med högt blodsocker som gemensam nämnare.






Orsaken till att man drabbas av typ 1-diabetes är ännu okänd och det finns heller inget botemedel. Av någon anledning slutar kroppen tillverka insulin. Insulin måste sedan ges varje dag via injektioner livet ut. Läs mer på 1177.


När det gäller typ 2-diabetes har kroppen svårt att hålla sockerhalten i blodet tillräckligt låg. Här finns det möjligheter att själv påverka sin livsstil så att man undviker sjukdomen så länge som möjligt.


Jag gjorde nyss ett litet test för att se om jag befinner mig i riskzonen eller ej, och lite förhöjd risk fanns det... Stillasittande är en sådan risk och det ägnar jag mig alldeles för mycket åt...


Du kan göra testet här. 7 sätt för att minska risken finns här.


Idag har jag tagit på mig en stegräknare. Nu ska det bli svart på vitt. Mer grönsaker har jag redan lagt till, stegen ska ökas på, varje dag, och datorn får bo kvar lite oftare över natten på jobbet. Risken ska ner.


Läs här om Ronja och om hur livet med typ 1-diabetes är: Sluta fråga om min sjukdom - orkar inte svara!


Diabetes ökar. Vad vill du göra åt det?


/M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar