lördag 30 december 2017

Uppretad på snabbmatkedjan - är det ens lagligt?

Vi har lite allergier i min familj. I min närhet finns också diabetes och lite andra anledningar till att jag alltid intresserar mig för matens innehåll. Vi har ju alla våra specialintressen.

Jag är t ex fortsatt mycket missnöjd med att det är så svårt att själv ta reda på vad maten på våra sjukhusrestauranger innehåller. Ingen kamp jag tänker ge upp i första taget.

Idag gjorde familjen ett premiärbesök hos Kentucky Fried Chicken (KFC). Bortskämd som jag är med den ordentliga innehållsförteckning som MAX Hamburgare, Mc Donald's m fl har så trodde jag det var samma hos KFC, men nej där hade de en speciell och mycket hemlig kryddblandning - så de kunde inte berätta vad kycklingen innehåller.

Ursäkta???

Nu är det inte hela världen om vi i vår familj råkar äta lite fel. Det är ingen som blir akut sjuk och behöver medicin, som det är för många andra. Exempelvis den som är mjölk- eller glutenintolerant.

Är det ens lagligt att inte kunna berätta vad maten innehåller, frågade en högst irriterad Malin.

Efter lite koll på livsmedelsverkets sida så behöver restauranger ange om maten innehåller de vanligaste allergenerna -  och dessa redovisar även KFC på sin hemsida. Så åtminstone den informationen skulle de givit oss där i kassan.

KFC har en mycket lång bit kvar innan de kan leva upp till det de skriver på hemsidan "... att du som allergiker känner dig trygg när du besöker våra restauranger."

I så fall skulle den fulla innehållsföreteckningen finnas på hemsidan och i restaurangen liksom information om att det inte finns risk för att olika livsmedel har blandats på skärbrädor och annat innan servering.

Stackars de barn som står där hungriga i kön och får åka därifrån för att det inte gick att få veta om maten skulle göra dem sjuka eller inte.




/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar