tisdag 26 december 2017

Skrämmande siffror om barnens psykiska hälsa - vad gör vi för fel?

Hur länge har vi hört att unga flickor mår allt  sämre psykiskt - och att något måste göras?

Göran Hägglund var socialminister 2006-2014 och under den tiden vet jag att det kom mycket statsbidrag till BUP.

Så det är länge i alla fall som vi pratat och försökt förändra. Jag kände mig inte beredd på de siffror jag fått se den senaste tiden - och kanske trodde jag ändå att det som görs gjort skillnad.

På 10 år har andelen barn och unga som mår psykiskt dåligt fördubblats i Sverige. Det visar en statlig utredning som kom för någon vecka sedan.

I Västmanland har läkemedel som skrivs ut hos BUP dubblerats på 5 år! På fem år har också antalet barn som hos BUP säger att de mobbas fördubblats.

Vad är det som händer?

Och vad kommer detta få för konsekvenser för vårt land om 10-20 år?

Siffrorna lämnar mig ingen ro.

Och bakom varje siffra finns ett barn som inte mår bra. Ett barn som antagligen varje dag kliver upp med en klump i magen för att gå till skolan. Och en familj som har svårt att hålla ihop vardagen.

Vi kan bättre än så här.

Vi måste.




/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar