torsdag 26 oktober 2017

Dom tänker bara på pengar!

Jag passerade personal inne på sjukhuset och överhörde en fras; Dom tänker bara på pengar!
.
Antar det handlade om politiker eller chefer.
.
Mitt spontana svar var (som jag endast tänkte för mig själv): Ja, så är det. Därför att det är mycket viktigt att pengarna hamnar på rätt ställe, så att den som bäst behöver pengarna (t ex viss behandling) får det.
.
Sedan drog en inre dialog igång. "Hua, har jag blivit helt skadad redan? Bara tänka på pengar, det är väl inte det enda som är viktigt heller. Eller? Det vore bra om fler förstod varför vi tycker att pengar är viktigt, kom jag fram till. Hur nu det ska gå till."
.
För det är definitivt inte det enda som är viktigt, men jag skulle tro att inom överskådlig framtid så kommer pengar vara det som chefer och sådana som jag ständigt tjatar om att vi behöver hushålla med.
.
Annars kan vi inte bygga nya sjukhus i Västmanland och annars finns det inte pengar till nya fantastiska läkemedel eller personalsatsningar.
.
Att pengarna fördelas och används där de bäst behövs och att se till att de räcker även till framtida behov är för mig anledningar till att ofta tänka på pengar.
.
Det finns andra viktiga mått också, som hur långa vårdköerna är eller hur många som drabbas av infektion på sjukhuset eller personalens sjukskrivningstal. Dessa mått pratar vi lika mycket om, men det hörs nog inte utåt.
.
Pengar är viktigt. 

Men inte viktigast i livet.





/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar