onsdag 25 oktober 2017

Min pappa fick inleda fullmäktige

Idag, onsdag, hade vi premiär i regionfullmäktige för en allmänpolitisk debatt. Ämnet var kollektivtrafik. Jag kan villigt erkänna att kollektivtrafik inte är det jag är mest insatt i.
.
Eller som jag inte var mest insatt i. Jag har fått lov att träna kan man säga inför den här debatten. Det var bra!
.
För ett tag sedan intervjuade jag min pappa om ett av hans stora intressen: tågluffande. Det skulle bli ett blogginlägg, men har inte hunnits med än. Hans ord och erfarenheter fick inleda mitt anförande idag.
.
Ur dagens anförande:
.
När min pappa blev pensionär började han tågluffa i Europa. Han är väldigt förtjust i tåg. Han är nu 77 år, och tar fortsatt minst en årlig resa. Han utgår från Uppsala.
.
Efter 15 år har det blivit många timmar på olika tågmodeller och med olika tågbolag. Jag gjorde en liten intervju med honom eftersom hans tågerfarenheter vida överstiger mina.
.
Pappa inledde med att det finns en sträcka som är orolig – då är det ont i magen - och det är mellan Uppsala och Stockholm. Jaha, sa jag, men det är väl för att det är första sträckan, alltså resfeber. 
.
Nej inte alls, utan det är det tåget som är mest osäkert om det ska gå i tid. Och är det första tåget inte i tid, så blir det svårt med resten den dagen. Sen när han väl tagit sig utanför Sverige så brukar det flyta på.
.
För att kolla tågtider i hela Europa kollar han den tyska tabellen. Bäst tåg finns i Belgien. Vackraste rutten – som han därför försöker åka varje gång är via Alperna. Lunch/ middag äter han gärna på tåget i restaurangvagnen för där har man har bättre utsikt än i den andra vagnarna.
.
Sedan fortsatte jag med våra förslag för att förbättra länets kollektivtrafik. Det finns ju en del att göra - även om framför allt länets bussåkare är rätt nöjda.
.
Återkommer med lite mer om pappas tågluffande vid ett annat tillfälle.
.
Här en bild på mig från fullmäktige och så pappas bästa tågluffarskor. Unnar pappa många fler härliga och spännande resor.








/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar