torsdag 30 mars 2017

Jaha, typiskt att även jag har lättast att komma ihåg sånt

 
 
 
 
 
Under vintern har jag läst en del om retorik och presentationsteknik. Ett vanligt förekommande tips är att i sin presentation blanda in historier - det sägs att det är historierna som vi har lättast att komma ihåg.
 
Igår var det regionsstyrelse. Mellan kl 9-15 lyssnade vi på ett gäng föredragare. Sist på talarlistan var ekonomidirektören.
 
Han sa att han presenterat årsredovisningen för styrelsen under 20 år, men hittills hade han inte fått en enda fråga på kassaflödesanalysen. Sedan en bild på denna och en förklaring. Jag kan avslöja att det inte blev någon fråga denna gång heller...
 
Och vad är nu enklast att komma ihåg efter 5 timmars information - jo just dessa korta ord om "att aldrig har fått en fråga på kassaflödet".
 
Irriterande.
 
Var ju inte precis det viktigaste jag hörde. Skönt att ha anteckningarna kvar. Men det är bara att konstatera att mitt minne fungerar antagligen på samma sätt som alla andra människors. Och därmed blir det till att träna mig i att lägga till små historier och personliga knorrar att hänga upp mitt budskap på.
 
Ja, sen får jag väl till nästa års regionsstyrelse med årsredovisning tänka ut en klurig fråga om kassaflödet.
 
Tips mottages tacksamt :)
 
 
 
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar