torsdag 18 augusti 2016

Nej älskling, du kan inte följa med på restaurang idag heller

 
 
För några år sedan flippade jag hamburgare med Göran Hägglund på Mc Donalds i Köping. Vi var där på mitt initiativ tillsammans med Astma o Allergiföreningen.

Mc Donalds arbetar efter Astma o Allergiföreningens koncept "trygg o säker mat". Alla ingredienser finns noggrant redovisade på olika ställen, även kolhydrater. All personal vet att inte blanda skärbrädor o annat så olika livsmedel inte kommer i kontakt med varandra. Du kan läsa om besöket här.

Besöket lämnade större intryck hos mig än jag räknat med.... Sedan dess kollar jag hur lätt/ svårt det är att få veta innehållet i maten på restaurang. Det är oftast svårt. Men finns också goda exempel.

Eftersom det ofta är svårt innebär det att många föräldrar får säga till sitt barn: "Nej älskling, du kan inte följa med de andra på restaurang. Du får äta hemma." Det är helt enkelt förknippat med antingen för stort detektivarbete eller för stora risker. 
 
En diabetiker behöver varje måltid räkna ut hur mycket kolhydrater maten innehåller för att kunna dosera insulinet rätt - då är det till stor hjälp om mängden kolhydrater finns angivet.
 
Och är det någon restaurang jag förväntar mig att på ett enkelt sätt kunna få information om matens kompletta innehåll, ner till minsta detalj, så är det på ett sjukhus. Men tyvärr ser det inte riktigt ut så idag i Västmanland.
 
Det finns olika anledningar till att Kristdemokraterna funderat lite kring restaurangmaten på sjukhuset - det här var några av dem. I veckan har vi föreslagit att sjukhusmatens innehåll även tex. kolhydrater, ska redovisas för matgästerna på ett enkelt o tydligt sätt. Det ska gå att ta reda på själv. Det kan inte vara så svårt i den digitala värld vi lever i.
 
Sjukhusens restauranger ska funka för alla, vuxna som barn - inte minst de med medicinska behov.

Så tycker jag!

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar