måndag 21 december 2015






God morgon,

tillbaka i Landstingshuset igen och en massa spännande möten väntar innan dagen är slut.

Tur att man älskar sitt jobb :-)

Något annat jag älskar är...

Julgodis, både att göra och att äta. Därför blir det snarare sju sorters julgodis än kakor här hemma till jul. Hittills har jag gjort knäck, tryffel, snöbollar, wienernougat, jordnötsbräck och hallon- och lakritskola.
 
Tänk att i mellandagarna, efter allt som ska hinnas med och göras inför och under julafton, få sjuka ner i soffan, välja den film jag vill se och skratta åt, mörkt ute, tända ljus och så julgodis. Förutom allt mys med familjen är en sådan stund en av julens absoluta höjdpunkter – vila, skratt och julgodis.
                                                                       
Igår gjorde jag hallon- och lakritskola, barnens favorit, men jag slarvar bort receptet varje år.
Här kommer ett recept, men ni får själva smaka på lakritssmeten så det blir rätt mängd salt och lakrits – för det har jag inga mått för. Jag har inte heller exakt mått för hallon. Akta tungan när ni smakar på smeten bara!
Koka först lakritssmeten, fyll knäckformarna till hälften. Låt svalna - det räcker med någon timme. Koka sedan hallonsmeten och fyll formarna igen. Det går också bra att göra på samma sätt i en liten långpanna och sedan slå in kolorna i papper.
 
Räcker till ca 60 st.

1,5 dl  vispgrädde
1,5 dl  strösocker
0,5 dl  ljus sirap
0,5 dl  turkisk peppar – krossa
lite salt efter smak
ev ytterligare salmiakpulver
Blanda grädde, socker, sirap och turkisk peppar i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock tills termometern visar ca 120 grader eller tills smeten klarar kulprovet. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då. Häll upp i knäckformar.

0,5 tsk vaniljsocker (kan uteslutas)
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
Drygt 150 gram hallon
Några droppar röd karamellfärg
 
Tina hallon och passera dem genom en sil. Lägg sedan hallonpurén i en tjockbottnad kastrull.
Tillsätt grädde, socker,  sirap, vaniljsocker och karamellfärg. Låt koka under omrörning i ca 15-30 minuter. Gör kulprovet eller låt koka till ca 125º.  Fyll på knäckformarna.
 
 
Låt svalna – sätt på filmen och njut!
 
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar