tisdag 22 december 2015


Hej på er dan före dan före dopparedan!


Under november och december har mina tankar ofta kretsat kring några starka samtal jag haft med patienter som fått vänta länge på sin vård eller som bollats hit och dit och knappt fått någon hjälp alls. En sa ”ska man behöva tigga och be om hjälp när man har så fruktansvärt ont”.
Men vad kan jag som landstingspolitiker i opposition göra åt vårdköerna? Tänka, tänka, tänka…
Från 1 januari 2015 gäller en ny patientlag som ger alla patienter möjlighet att välja en annan vårdgivare (för dagvård) vart som helst i landet. Det är ett sätt att göra vården mer jämlik. Alla som ger vård, t ex läkare och sjuksköterskor på sjukhuset, är skyldiga att berätta för sina patienter att de kan välja vård på annat ställe – oavsett om de har kö eller inte.
Ingen av de patienter jag pratat med under hösten har  känt till att det går att söka vård hos någon annan. De har sagt: Men hur gör man? Vem ska jag ringa? Vad ska jag säga? Jag orkar inte ta reda på det också.


Såhär får det inte vara tänkte jag.
Vid Landstingsstyrelsen förra veckan föreslog jag att personalen omedelbart ska få mer information om patientlagen och att landstingets hemsida ska uppdateras så det är lätt att förstå hur man kan välja vård. Det krävs nämligen väldigt många knapp-tryckningar idag innan man förstår hur det går till.
Nu är det upp till de rödgröna att bestämma om de tycker att mitt förslag ska genomföras eller inte. Deras svar kommer tidigast i januari.
Lite så här fungerar jag när ni kommer till mig med era tankar och förslag. Först klura och känna, sedan se hur det passar ihop med kristdemokratin och våra vallöften. Sedan se på verksamheten hur den redan idag fungerar och vad som är på gång. Till slut ramlar det förhoppningsvis ut ett förslag på vad jag och kristdemokraterna tycker borde ändras på. I det här fallet – ge patienter och personal omedelbart bättre information om patienters rätt att välja vård, bl a via landstingets hemsida.
Nu ska jag ta och fundera på jul-stök en stund. Förhoppningsvis ramlar det ut ett nystädat hem, inslagna klappar och någon sorts sill.
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar