lördag 7 juli 2018

Mamman förstod inte att dottern var psykiskt sjuk

Den psykiska ohälsan ökar i samhället och i landstingsvalet har KD Västmanland satt den frågan högst upp på bland våra frågor.

Förra veckan var jag med partiet på Brunnbydagarna. Det är en stor mässa för lantbrukare och för alla de som är intresserade av sådant som finns på landet. Nästan 6.000 besökare blev det i år.






Jag formulerade några frågor som jag ställde till de som gick förbi. Det är så spännande med dessa samtal med människor. Av samma fråga blir det helt olika svar eftersom alla människor är unika och bär på olika livsöden.


Den första frågan var:


Den psykiska ohälsan ökar. Vad tycker du är viktigast att vi gör först?


1. Bättre råd och stöd till föräldrar.
2. Minska ensamheten
3. Snabbare hjälp på vårdcentralen.


Jag ställde frågan till ett par i 60-årsåldern. Ögonen tårades på dem.


"Det hände vår dotter. Hon blev sjuk. Det är många år sedan nu. Hur skulle vi veta att hon fått en depression och att det var därför hon bara ville vara på sitt rum? Det var inget någon visste något om på den tiden."


Så mycket sorg de bar på, även om det sedan ordnade sig. Båda valde de alternativ 1.Fler behöver lära sig känna igen tecknen på psykisk ohälsa.


Den sista jag frågade var bonde. Han valde alternativ 2. Många bönder är ensamma sa han. Och vi kommer få hjälpa dem i höst när konsekvenserna av torkan är ett faktum. Då gäller det att hjälpa dem hålla modet uppe.


Små korta samtal, men så viktiga för mig inte minst för min motivation.


Saker och ting kan förändras. Om vi hjälps åt.


Det måste gå.

/M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar