torsdag 22 februari 2018

Till de 357 som kryssade mig

Hej, vid valet för knappt fyra år sedan kryssade du mitt namn på valsedeln till Västmanlands landstingsfullmäktige. Den blå lappen. Totalt var ni 357 stycken som gjorde det. Tack!


Den här mandatperioden har KD - Kristdemokraterna varit det minsta partiet sett till antalet mandat. Men det var faktiskt fler som röstade på KD 2014 jämfört med 2010.


Du kan känna dig helt trygg med att din röst och ditt kryss har spelat roll. För när det gäller påverkan på vården och vårt Västmanland så har vi, anser jag, inte varit minst.


På Kristdemokraternas valkampanj 2014 stod det:

"Nu är det personalens tur!"


Det har jag sagt många gånger sedan dess. Vi har varit mycket pådrivande när det gäller att minska beroendet av hyrläkare, framför allt inom psykiatrin.


Sedan har jag stoppat ett knasigt förslag om att flytta personalens utbildningslokaler och jag har visat på konsekvenserna av att vi har alldeles för få utbildade sjuksköterskor och undersköterskor inriktade på barnsjukvård samt lagt förslag på nya utbildningar för de yrkeskategorierna. För att ta några exempel.


Förutom personalfrågorna så har vi engagerat oss mycket i psykisk ohälsa bland unga samt något helt annat - småföretagandet i Västmanland.
Här en länk till SVT om psykisk ohälsa.


Det blir mycket jag - eftersom jag är den enda från KD i Regionstyrelsen där de flesta av besluten tas. Men vi är en grupp på ca 10 personer från KD som har uppdrag inom landstinget. Jag tror att KD efter valet kommer att vara fler.


Du ska i alla fall veta att även om Kristdemokraterna just nu har få personer i fullmäktige (3 st av 77) så har Kristdemokraterna en stark röst.




Det innebär en röst som vakar över att de svagastes röst (behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad), att familjen och nära anhöriga är viktiga pusselbitar i vården (vi behöver människor runt oss för att må bra), att ständigt se till helhet och inte bara detaljer (eftersom allt hänger  ihop och ingen är perfekt).


Det är snart dags för val igen. Jag är väl medveten om att opinionssiffrorna inte ser så bra ut just nu, men jag vill att du ska vara helt säker på att en röst på mig och kristdemokraterna faktiskt är en röst som hörs och gör skillnad.


Och vi tänker fortsätta göra skillnad.



/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar