fredag 4 augusti 2017

Vinbär och maräng, det var grejer det.

När jag var liten gjorde mamma en kaka där hon blandade rabarber i ett marängtäcke. Det var min favorit. Receptet fanns i sommarstugan.
.
Vi letade nyligen efter receptet, utan att hitta det.




 Lite lustigt att jag igår, nån vecka senare, hittade ett liknande recept fast med vinbär. Det blev gott, inte exakt samma smak som jag minns, men nära.


Receptet är hämtat från tidningen Elle Mat och Vin, No 6 2017, sid 66. Receptet går bra att dubbla och grädda i långpanna. Ta då bakplåtspapper istället för att bröa formen. Jag använde frysta vinbär.

Serveras med fördel tillsammans med lättvispad grädde.

Prova den var inte svår att göra, men vakta vid ugnen sista minuten. Är jättesvårt att stå där och titta, men det är det värt. Bränd maräng är inte gott.










/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar