onsdag 16 augusti 2017

Börja första klass

Börja skolan. En stor dag.



Jag minns, att när jag var på väg in på skolgården, så gick jag bakom en flicka med lång tjock fläta. Jag undrade om hon skulle komma i samma klass som jag.

Det där med en lång tjock fläta har aldrig gått ihop med mitt hår. Antagligen därför jag minns just det.

Mamma var med, vet jag, men det kommer jag egentligen inte ihåg.

Klassrummet kändes stort, ljust och luftigt. Det var spännande. Alla satt i bänkar och svarade ja när namnet ropades upp. Flickan med flätan satt framför mig.

Jag bodde i ett nybyggt område. Det fanns också en nybyggd skola. En mindre. Men någon (antagligen några politiker) hade bestämt att det område jag bodde i skulle tillhöra den äldre skolan. Det var dit jag gick på uppropet.

Det fanns ett gäng drivande föräldrar i mitt bostadsområde. De tyckte, att även de som bodde i vårt område, skulle tillhöra den mindre nybyggda skolan, som för de flesta var närmare.

1977 gick man på den skola man tillhörde, något annat val fanns inte, därför spelade det större roll då vilken skola bostadsområdet hörde till.

Någon (kanske en politiker) lyssnade på argumenten och ändrade sig. Därför fick jag tillsammans med flera andra barn byta skola, klass och lärare efter någon vecka. Efter det har alla barn i det bostadsområdet tillhört den mindre skolan.

Jag tror faktiskt att den här lilla föräldra-actionen, som påverkade min barndom rätt mycket - vilket val av skola gör - har spelat stor roll för min syn på demokrati och möjligheten att påverka.

För det går att som medborgare påverka och ändra politiska beslut. Inte alltid, men det går.







/M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar