fredag 30 juni 2017

Jag jobbar inte med kärlek längre

Jag städar arbetsrummet och går igenom anteckningar.
.
Min blick föll på dessa ord: "Jag jobbar inte med kärlek längre." De kommer från en person som arbetar inom äldreomsorgen.
.
Hon sa också att: "Det är bara tiden som räknas och betyder något."
.
Rosor i Visby
.
Jag tycker dessa meningar på ett bra sätt uttrycker det jag hör så ofta. Att man tycker fokus hamnar på tid och räkna pinnar istället för på hur bra man lyckas hjälpa den människa man är satt att hjälpa.
.
Och jag tror, eller till och med vet, att det här är något vi behöver ändra på för att få nästa generation att vilja arbeta med just vård och omsorg. Man väljer ett sådant arbete för att kunna göra skillnad - hjälpa - ge omsorg och kärlek - till en annan människa.
.
Nästa vecka bär det av till Almedalen. Kanske hittar jag då ett bra exempel från något ställe där man lyckas få personalen att känna tillfredsställelse (inte varje dag kanske men oftast) - oavsett om det handlar om god service, hög kvalitet, budgetarbete eller kärlek.
.
Jag ska leta.



.
Jag ska leta efter en lika vacker solnedgång som förra året också. En sån som man minns länge.
.



/M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar