måndag 1 maj 2017

Hemma var ligger det nånstans




Jag flyttade från Uppsala för drygt 20 år sedan. Sedan dess har Uppsala blivit mer av en storstad, mycket är ändrat, men traditionerna lever kvar.





I år blev det en tur hem till älskade Uppsala för att uppleva sista april. I alla fall valda delar. Vi inledde med ett besök på kondis, Güntherska vid Fyrisån. Helt galet fina bakverk.






Sen promenad upp mot Carolina Rediviva och kl 15 viftade alla med sina mössor. Utom jag - mössen verkar ha ätit upp min. Den finns i alla fall inte att hitta...







Man känner verkligen historiens vingslag där bland alla gamla hus. Det slog mig att i Uppsala finns knappt några vita hus, inte där runt slottet och domkyrkan i alla fall.

Kolla så mycket folk det var ute! Brukar vara 20-30.000 st. Något som tillkommit sedan jag var där senast var försäljning av jordgubbar. Kommer inte heller ihåg alla svenska flaggor. Det var fint!


            



Träffade min mellanstadielärare. Det är det bästa med att åka hem. Där kan jag träffa på gamla bekanta. Såna som man inte träffat på en massa år. En annan grej är att jag kan berätta för barnen att här gick jag i skolan (Ångelstaskolan), eller här var jag och åt min första pizza (Guld Tuppen).





Men sen åkte vi hem till Västerås igen. Eller ja, jag vet inte riktigt vilken stad som är det som känns mest hemma. Är väl båda, men på lite olika sätt.

Men ungefär samma färg på slotten.

Har du ännu inte upplevt sista april i Uppsala. Åk nästa år!


/M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar