söndag 1 januari 2017

Nytt år - ny titel

 
 
 
 
 
Kämpar med att göra slut på julgodiset - lyckades inte riktigt innan 2016 tog slut.
 
Tänker mig att 2017 ska innehålla lite mindre socker än 2016, men ingen idé att försöka sig på det innan det godaste jag vet försvunnit från huset :)
 
Som i ett trollslag har Landstinget Västmanland nu förvandlats till Region Västmanland. Och med det får jag en ny titel - regionråd i opposition. Sedan tillkommer också ansvar för länets regionala utveckling. Det känns mycket spännande! Och svårt.
 
Jag brukar säga att mitt jobb är lika roligt som det är svårt.
 
Titeln på kristdemokraternas länsprogram för Västmanland är "Kvinnor som hålls tillbaka och pojkar som lämnas efter". Det beskriver mycket väl hur jag ser på Västmanlands utmaningar.
 
Länet har hittills gemesamt valt 4 affärsområden som ska prioriteras; det handlar om energi, automation, järnväg samt hälsa och välfärd.
 
Jag anser att dessa behöver kompletteras med något område som ligger lite utanför vår tradition för att kunna bryta den segregation som sedan många år råder mellan män och kvinnor i Västmanland. Det skulle t ex kunna vara turism eller musik.
 
Vi behöver höja våra barns skolresultat, inte minst pojkarnas. Det är alldeles för många som inte klarar grundskolan idag. Jag är absolut övertygad om att ett bättre samarbete mellan skola, vård, föräldrar och barn är en av de viktigaste nycklarna till det.
 
Det känns så väldigt roligt att ansvaret för dessa frågor nu på riktigt finns inom den organisation jag verkar.
 

Ska bara äta upp de där sista julgodisarna, sen kööööör vi!
 
 
 

/M

2 kommentarer:

  1. Intressanta fyra affärsområden som är valda. Behövs en del politiskt mod och nytänkande för att kunna lämna gamla hjulspår och föra politiken för affärsområdena in i framtiden. Det att man valt järnväg som område går att tänka kring, om inte transport hade varit en bättre benämning, då funktionen av järnväg är att transportera.
    // Mats W

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentar! Det finns mycket att fundera på här!

    SvaraRadera