torsdag 22 december 2016

Nu får det vara nog - landstinget ska syssla med sjukvård - inte DJs, fester och kockuthyrning





Efter valet så sitter jag i Västmanlands och Uppsalas gemensamma kostnämnd. Köket ligger i Västerås och Kostverksamheten ingår i Landstinget Västmanlands organisation.

Kost har varit mycket framgångsrikt i att utveckla patientmaten. Det är bra. Men...

I Kostverksamhetens utbud finns även sortiment för catering. När landstinget har interna möten eller exempelvis avtackningar kan avdelningarna beställa smörgåsar och plockmat. Men...

När vinterns upplaga av katalogen för catering kom fanns där en del felaktigheter, vilket gjorde att jag studerade såväl katalogen som hemsidan i sömmarna.

Jag har haft en hel del synpunkter i nämnden under dessa åren. Det är faktiskt få möten jag är så upprörd på som dessa.

En sak jag varit upprörd över är att jag tyckt att Kost marknadsfört sig utanför landstingets verksamhet. Och så ska det inte vara.

På Catering-katalogens baksida framgick att utbudet även riktade sig till privatpersoner och företag. På hemsidan upptäckte jag att förutom festmat så kunde Kost ordna med både uthyring av kock/ timme och lekar och underhållning för den som skulle ha fest??!!

Då kände jag att: Nu får det vara nog! Nu vill jag veta varför socialdemokraterna anser att kockuthyrning till fester och DJs ska finnas i Landstingets verksamhet. Landstinget ska inte konkurrera med näringslivet och landstinget ska hålla sig till sjukvård!

Om landstinget ska ordna en intern fest av någon anledning så finns det andra som levererar den typen av festfixartjänster. Det ska inte ingå i landstingets verksamhet att ordna med DJs och lekar. 
Därför har jag lämnat in en interpellation (fråga) om det till nästa fullmäktige.

Men, som av en händelse, har nu texten på katalogen, om att catering-sortimentet även riktar sig mot företag och privatpersoner tagits bort. Och även texten om underhållning på hemsidan är borta. Faktiskt dagen efter jag lämnade in interpellationen - vilket sammanträffande :)

Men webformuläret för externa kunder där de kan beställa mat. Det finns fortfarande kvar på hemsidan...

Men kanske imorgon är även det borta. Hoppas det.



/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar