söndag 6 november 2016

Det är färre som blir sjuka av att träffa mig nu

 

                                                                                                                                  Foto: Helena Köhl

 
 
Jag har alltid älskat dofter. Framför allt naturens. Tänk en stor jasminbuske en sommarkväll, eller regn, eller en tallbacke i stekande sol, eller tvätt som torkat utomhus.
 
Jag tycker om parfymer också, men de senaste åren har jag blivit allt mer uppmärksam på hur sjuka en del personer blir av parfymer, därför försöker jag minimera familjens användande av parfymer till att endast bestå av just parfymen. Eftersom den så enkelt kan väljas bort eller läggas till.
 
Men det ska jag säga det är inte lätt att hitta parfymfria produkter som är lika bra som de med parfym. Är det parfym i den mascara du använder? Jag kom fram till att jag inte behövde väldoftande ögonfransar så den doften var rätt lätt att välja bort. Det finns några större fabrikat som alltid är parfymfria.
 
När man börjar titta så innehåller nästan allt parfym. Mycket helt i onödan. Bilschampoo - hur viktigt är det att billacken luktar citron?
 
Den parfym som många gånger är svårast för personer med doft-allergi är tvättmedel. Den doften är konstruerad för att sitta i länge och inte kunna sköljas bort.
 
Av respekt för naturen, människor jag kanske möter och för min egen och familjens hälsa är jag numer nästan parfymfri - förutom min parfym. Dvs jag har ingen parfym i tvätt- och sköljmedel, tvål, handkräm, hårschampo, smink och roll-on osv.
 
Jag tänker att om jag ändå ska använda min favoritparfym då är det den doften jag vill känna - inte sköljmedel eller hårspray.
 
Parfymen är enkel att ta bort de dagar jag vet jag ska träffa någon som inte tål dofter - eller om jag ska besöka sjukhuset, vilket jag gör relativt ofta i mitt arbete.
 
Alla försöker vi dra ett litet strå till stacken för att bli något mer miljövänliga. En del cyklar, andra sorterar noggrant sina sopor, några köper endast ekologiskt och en del gör kanske som jag, försöker använda så mycket parfymfritt det går.
 
En får göra så gott en kan helt enkelt!
 
 
 
/M

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar