söndag 4 september 2016

Söt kolapaj + syrliga vinbär = perfect match






För någon vecka sedan firade jag 10.000 besökare på bloggen med tårta, men receptet var inte med.
 
Har nu provat en annan botten och har ett recept jag kan rekommendera, men utfärdar samtidigt en varning. Det är mycket svårt att bara ta en liten bit...

Botten fungerar utmärkt att göra med glutenfritt mjöl istället för vetemjöl.

Pajdeg
125 g smör
1/2 dl socker
1 dl havregryn
2 dl vetemjöl

Kolafyllning
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl ljus sirap
1 dl socker
1/2 dl muscovadosocker

1 1/2 tsk vaniljsocker
75 g smör

(1/2 tsk flingsalt , strös över) 


Sätt ugnen på 200 grader
Smält smöret, blanda med socker, havregyn och mjöl.
Tryck ut degen i form med avtagbar kant. Låt den ev gå upp på kanten, men ej nödvändigt.
Grädda 10 min mitt i ugnen, låt svalna.

Koka grädde, sirap och socker, ca 20 min.
Droppa lite av kolan i kallt vatten. Den ska vara formbar och inte flyta ut.
Ta bort kastrullen, rör i smör och vaniljsocker.
Låt svalna.

Häll kolasmeten över pajskalet. Strö ev över lite flingsalt. Låt stå i kylen minst en timme.
Servera med vispgrädde och röda vinbär eller lingon.

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar