söndag 4 september 2016

När valet måste göras även om vågskålarna väger jämnt

 
 
 
Ibland finns det situationer eller frågor som är så komplexa och har så goda argument från fler perspektiv att vågskålarna väger jämnt.
 
Det mesta i livet handlar om att välja och är man politiker som jag, så är det liksom det som är arbetsuppgiften, men det betyder inte att det är lätt att välja. Inte heller att jag alltid vet att det vägval jag står för är det enda som är rätt. Men det betyder att jag ser till att ha goda argument för de val jag gör.

För till slut kommer ärendet upp på dagordningen och jag är tvungen att bestämma mig. Och så åker klubban i bordet och ärendet är avgjort. Pang!
 
Och mycket snart är det dags att bestämma sig i stor-region-frågan.

Frågan har stötts och blötts sedan 50-talet - att landstingen är för olika. Resurserna blir ojämlikt fördelade. Att frågan diskuterats så länge men ändå inte kommit till ett slut, visar på komplexiteten och hur splittrade partierna och politikerna är i frågan. Dvs att det finns goda argument att behålla landstingen små som nu, men även goda för större landsting.
 
Meningarna går vitt isär bland länets politiker. Några tycker förslaget om att bilda 6 regioner istället för 21 landsting som vi har nu, är mycket mycket bra, så bra att vi ska köra igång redan 2019 (framför allt sossarna). Andra tycker förslaget ska läggas fortast möjligt i papperskorgen (framför allt moderaterna).
 
Vad tycker då jag...
 
Ärligt talat håller jag fortfarande på med vågskålarna, men tror jag landat i vad jag tycker.
 
På måndag träffas landstingsgruppen - som 21 september ska besluta  i landstingsfullmäktige. På torsdag är det medlemsmöte och distriktsstyrelse och på fredag träffas representanter för de 6 landsting som föreslås bli Region Svealand.
 
Sen ska jag definitivt ha min åsikt klar. Jag hoppas den överensstämmer med vad mina läns-grannar tycker, i vilket fall är jag övertygad om att när det blir fredag eftermiddag så är den ena vågskålen äntligen tyngre än den andra. Och det ska blir så skönt!
 
Orkar snart inte höra ett ord till om den här stor-region-frågan...

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar