torsdag 11 augusti 2016

Vaddå Ebba kall?

Kristdemokraternas partiledare heter sedan ett drygt år tillbaka Ebba Busch Thor. En ung och driftig kvinna med ett leende på läpparna och bestämda ögon. Och som arbetar för att Kristdemokraterna ska uppfattas som ett modigt parti.
 



Ebba Busch Thor

Många gånger har jag hört och läst om att kvinnor och män framställs olika i media osv. Jag har inte orkat bry mig så mycket om detta. Och inte uppfattat det så i Västmanland, men så under Almedalsveckan så beskrevs Ebba som kall. Och helt plötsligt kände jag mig så arg.
Vaddå kall? Jag som träffat henne ett flertal gånger i olika sammanhang kan inte förstå den beskrivningen. Bestämd – ja. Tydlig – ja. Viljestark – ja. Men kall? Varför beskriva Ebba som kall? Hur är en kall person?
Så slog det mig. Om en man hade föreslagit JAS plan för att bekämpa IS hade den mannen då beskrivits som kall? Antagligen inte. Antagligen hade den mannen beskrivits som – ”tydlig” eller möjligtvis ”hård” eller något sådant.
Och det stör mig.
Jaha. Dom hade rätt. Kvinnor och män framställs olika. Kvinnor - kanske särskilt en kvinna som är kristdemokrat - förväntas komma med små gulliga förslag. Jag hade hoppats och trott på något annat och därför blev jag så arg. Men också för Ebbas skull. Jag skulle inte beskriva henne som kall.
Sen är det nödvändigt som politiker att kunna vara kall i vissa situationer, att fundera och behålla fokus för att kunna fatta kloka beslut, men det är en annan sak.
 
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar