söndag 22 maj 2016

Mina 5 bästa trädgårdstips



Jag tycker om att jobba i trädgården – men en trädgård ska njutas. Den är till för avkoppling, lek och en plats att samla kraft. Här är fem saker jag uppskattar särskilt när det gäller trädgården. Undrar vad dina favoriter är?
Belysning
Det här trädet står utanför vårt sovrumsfönster. Större delen av året betraktas trädgården och även det här trädet inifrån. Tack vare två enkla led-lampor kan trädet njutas av såväl på vintern med frostiga grenar som på våren då det står i blom.
Bigarrå - Stella


Sittplatser
Ju fler sittplatser desto bättre. Det gör det enkelt att slå sig ner och stilla sig om så bara för några sekunder. Vilka platser som är skönast att sitta på växlar med väder och årstider – lika bra att ha många platser förberedda.
Inbyggda knäskydd
Mina trädgårdsbyxor är välanvända och oftast inte helt rena. Det är perfekt med inbyggda knäskydd, bara att krypa omkring där och när det finns behov.
Blommor
För en del kommer det estetiska främst men för mig kommer det praktiska och funktionen främst. Självklart är det viktigt att det ser vackert ut också, men de växter som finns i min trädgård är ofta utvalda för att de är vackra att plocka i buketter eller för sin doft. Rosa rosor, blåklockor, jasmin och mörka bladväxter är stora favoriter.


Smällspirea Diabolo och Alunrot


Klätterros Valdemar


Hallon och rabarber
Hallon är gott. Väldigt gott. Dessutom kan man göra så mycket med dem – inte minst frysa in och äta av hela vintern. Nästan samma med rabarber. Både rabarber och hallon är lätt att odla och att plocka och rensa. Hallonsylt, rabarberpaj, vaniljglass och solvarma hallon, rabarbersaft… Behöver jag säga mer.

Med förhoppning om en fin kommande vecka!
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar