måndag 9 maj 2016

Alla tror att alla har gjort det...

Observera det gröna staketet...


Jag hade stora ambitioner för vad jag skulle åstadkomma under helgen, men allt eftersom värmen tilltog, liksom min pollenallergi i kombination med förkylning, fick ambitionerna revideras.

En av de bärande tankarna i kristdemokratin handlar om ofullkomlighetstanken. Ingen eller inget är perfekt. Ingen sitter inne med hela sanningen. Du duger som du är. Du har rätt till en andra chans. Om vi hjälps åt blir det bättre.

Jag tycker det är en skön princip - men det står i bjärt kontrast emot det vi inbillar oss själva och varandra i synnerhet via Facebook och Instagram. Där gäller det att vara så perfekt som möjligt.

Jag gör också så - lägger ut bilder på det jag känner mig mest nöjd med. Men i helgen när krafterna tröt orkade jag till slut inte titta på allt som alla andra lyckats med. Det var skrubbade altaner och piffade blomlådor och dessutom nybakade rabarberpajer.

Det är ju helt underbart med en skrubbad altan fri från alger, med putsade rutor och nytvättade gardiner och smarrig rabarberpaj, men orkar man inte så orkar man inte. Då funkar det att sätta ut blommor i alla fall och skrubba nån annan gång. En piggelin till kaffet funkar det också! 

Det får va så.


/M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar