onsdag 23 mars 2016

Vad var det jag sa!

Förmiddagens tema på Landstingsstyrelsen kändes för mig lite som "Vad var det jag sa." Kul att få sitta och småmysa och känna sig nöjd när utredningar och tjänstemän lämnar förslag som jag pratat om  - ibland i flera år.

För några år sedan sa de röd-gröna nej till att vårt förslag att se över vilka mobila vård-lösningar vi ska ha i Västmanland. Det kunde t ex handla om röntgen, cellprovtagning och hembesök av läkare. Vi ville ha ett helhetsgrepp för att få ordning på IT-lösningar, bilar, anställningsvillkor mm. Men svaret från framför allt sossarna 2014 var: Vi ska inte ha några mobila lösningar i Västmanland!

I höstas föreslog Kristdemokraterna att vi borde införa fast anställda läkare på akuten - akutläkare. Sossarna ville fundera och läkarna hade olika uppfattningar.

Idag fick vi då lyssna på två utredningar på förmiddagen. Den ena handlade om vad vi behöver göra för att stärka upp vården kring våra äldre och den andra om vad som behövs för att säkra att läkarna får tillräckligt mycket erfarenhet för att ge god vård - i synnerhet kirurger.

Den västmanländska utredningen om äldre sa: inför fler mobila lösningar och titta vidare på akutläkare - opinionen börjar svänga.
Den personliga uppfattningen av han som utrett vårdens kvalitet var att akutläkare bör införas så kirurgerna kan operera mer istället för att bemanna akuten.

Förutom detta så verkar det som att flytten av landstingets utbildningsverksamhet inte blir av - vilket jag från början tyckte var en riktig dålig idé.

Nu ska jag ta en chokladbit och njuta av "jag hade rätt" resten av kvällen, kanske t om ta en liten svängom på köksgolvet. Sen är det dags att kavla upp ärmarna och ta tag i nästa fråga...


Foto: Nobbes Dansbilder - Facebook




/M





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar