torsdag 11 februari 2016

Igår var jag hela oppositionen

Av olika anledningar var det till slut bara jag från oppositionen som kunde gå på Landstingsstyrelsens Arbetsutskott igår. Man kan säga att det var lite tomt på oppositionens del av det stora bordet. Bara jag och jag.

För några år sedan hade jag kanske tyckt det varit jobbigt i en sådan situation, men övning ger färdighet. Mycket att hålla reda på, men annars rätt kul att få ytterligare plats :)

Alltså, jag vet inte hur mycket information jag fick igår, men det handlade om allt från bemanningsläget i primärvården, till världsekonomi, busstrafik, barntandvård och IT system.

Det här är det absolut bästa jag vet i mitt jobb - att få befinna mig på ett möte där det finns möjlighet att göra skillnad för människor i vårt län. Ett möte med så mycket olika typer av kompetens där det går att ställa frågor om allt som rör landstingets verksamhet.

Det är en stor utmaning, att under ett sådant möte, plocka fram synpunkter jag fått från patienter och personal eller läst om någonstans, och jämföra det med vad som sägs under mötet. Det finns som bekant olika perspektiv på det mesta.

Min roll i opposition är att vara kritiskt, men gärna också konstruktiv. Sedan ska jag försöka framföra mina synpunkter och förslag vid något lämpligt tillfälle under mötet. Inte alla synpunkter utan det som passar i just det sammanhanget och vid den tidpunkten och det jag tror spelar störst roll.

Det är det här som är det riktigt svåra. En balansgång. Inte säga för mycket och inte för lite. Men det är på det viset jag kan påverka. Och det vet jag att jag gör. Det spelar roll för västmanlänningarna att det sitter en Kristdemokrat i Landstingsstyrelsen, eller som igår i arbetsutskottet.

Nästa vecka är det Landstingsfullmäktige. Där är vi tre stycken den här mandatperioden. Till nästa tänker jag att vi ska vara fler. Hör av dig när du bestämt dig för att haka på vårt lag!

Det blir kul – och svårt. Men du kanske kan klara det?!

/M


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar