fredag 15 januari 2016

Välkommen Leo!



Hej!


Idag fick jag vara med på invigning och bandklippning av Landstinget Västmanlands nya kirurgrobot kallad ”Leo”. Kanske nästa mandatperiod får jag också klippa något band :)
Hade Landstingsalliansen bestämt hade det här bandet klippts för 6 år sedan, men då sa verksamheten nej, av någon anledning jag inte känner till. Då fanns det inte så många kirurgrobotar i Sverige. Nu finns det egentligen för många.
På sikt, tror jag, det kommer finnas stora eller små robotar på alla sjukhus som genomför operationer. Därför var inte frågan för mig om Västerås skulle ha en kirurgrobot, utan när vi skulle ha en. Om just nu var rätt tidpunkt kommer visa sig på sikt – men klart är att det kommer krävas mycket arbete för att investeringen på ca 27 miljoner kr ska bära sig.
Det kändes bra att höra verksamheten berätta om att de arbetat i team, med alla kompetenser, då de tränat och gjort upp rutiner för hur operationerna ska fungera, och att patientsäkerheten har varit och ska vara i fokus. Kirurgerna har tränat i simulatorer och på grisar… De har också varit på studiebesök. Jag är säker på att de är väl förberedda. På måndag kommer första patienten.
Starkast intryck från invigningen var dock personalens uppenbara stolthet och glädje över den här möjligheten och t om en tro på att Västmanland kan bli bäst i Sverige på den här typen av kirurgi. Vi behöver mer av sådant självförtroende!

Kirurgroboten "Leo". Västmanlands sjukhus Västerås


Nu hoppas jag ni alla lyckas hålla värme och ånga uppe i vinterkylan.
Ha det gott!
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar