onsdag 13 januari 2016

Glassåsen midjemåttet önskar du aldrig lärt dig


Hej!
En dag som denna borde förgyllas med lite glass… Eller egentligen kanske alla dagar borde förgyllas med den här chokladsåsen – något av det godaste jag kokat ihop hemma i dessert-väg faktiskt. Vi serverade den senast på nyårsafton.
Glass med härlig kolasås.

Kolasåsen kan serveras till köpe-glass som jag har gjort, eller så kan man såklart göra sin egen glass. Jag tycker det är extra bra att hitta efterrätter utan gluten (goda glasstrutar finns glutenfria), eftersom det finns flera stycken i min närhet som mår bäst utan gluten.
Hoppas den här kolasåsen kan förgylla en stund även hos dig.
Receptet är hämtat från: Matmagasinet 10/15, sid 56.
Kolasås (för ca 15 personer)
200 g smör
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
+ ev skrapet från en vaniljstång
4 msk kakao
3 dl socker
1 dl ljus moscovadosrörocker
ev flingsalt som strösslas över såsen på tallriken vid serveringen.
Smält smöret utan att det blir brynt. Tillsätt övriga ingredienser och koka ihop cirka 5 min till en ganska tjock kolasås. Låt såsen svalna. Klart!
En dag med liten guldkant önskar jag dig!
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar