lördag 2 januari 2016


Hej!
Året inleddes med traditionsenlig nyårsdagsdans i Skultuna-lagårn.
Mycket folk var det.
En utmärkt start på året!

Foto: Dunkens Dansbilder, Facebook.


Jag gick min första bugg-kurs i Uppsala när jag var 14 år och efter det har min stora hobby varit styrdans. Sen finns en hobby till som nu är ett arbete – politik.

I tonåren var vi ett gäng som åkte med 20 mils omnejd torsdag-söndag och dansade i olika parker, logar och folkets hus. Jag erkänner härmed att jag gillar dansbandsmusik – fast inte all sådan – för precis som inom alla andra genrer finns det stora variationer.
Kanske har du aldrig varit på dans till dansband? De flesta personerna som kommer dit har börjat med att gå några danskurser. Nästan alla kan både bugg och foxtrot. En dans är två låtar. Bandet varierar varannan dans snabb (bugg) och varannan dans långsam (foxtrot). Det är stor skillnad i publik beroende på vilket dansband som spelar. Tillställningarna är nyktra. Alla bjuder upp alla, men det gäller att vara snabb. Kom med!
Alla som tycker dansband, bugg och folkparker är en del av svensk kultur räcker upp en hand! Jag räcker upp min och tror många av er också gör det. Trots det klassas inte dans till dansbandsmusik som kultur i våra momsregler. Det är fel tycker jag!
Avslutar med mitt mest klickade inlägg på Facebook under 2015. En bugg tillsammans med Hallstahammars Tommy Emterby på Kristdemokraternas Rikstingsfest i Västerås också det en riktigt kul kväll.








Malin Gabrielsson kommer du ihåg?
Posted by Elisabeth Wäneskog on den 14 oktober 2015
 


Nu hoppas vi på ett bra 2016!

/M

3 kommentarer:

  1. Var är klippet då? På dig och Emterby! 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver gå in på blogg-sidan, klippet finns inte med i mailet.

      Radera
    2. Fast nåt konstigt verkar det vara, felsökning pågår, men kan ta lite tid för en nybörjare som jag :)

      Radera