måndag 4 januari 2016


God morgon!
Kul att vara tillbaka på jobbet. Nu kom Helena också – jättebra för då får jag äntligen berätta om julhelgens alla nya idéer.
 

 
Läser i dagens VLT om en patient som tack vare den nya patientlagen själv kunnat vända sig till Stockholm och Örebro och få hjälp där. Hjälp hon inte kunnat få i Västmanland.
 
De flesta patienter jag pratat med under hösten känner inte till att de kan välja ett annat landsting för öppen vård och inte heller hur de ska göra. Straxt innan jul föreslog jag därför att personalen omedelbart ska få mer information om den nya patientlagen och att landstingets hemsida ska uppdateras så det är lätt för patienterna att förstå hur det går till.
 
Jag tror de allra flesta känner sig nöjda med den vård som finns i Västmanland och helst också vill vårdas så nära hemmet som möjligt, men för de som fastnar i vårdköer och för att alla invånare har rätt till hela den sjukvårdskomptetens som finns i hela landet inom öppenvården – så är det viktigt att kunna välja.
 
I artikeln i VLT står att det ska komma siffror i februari 2016 på hur många från Västmanland som sökt vård i annat landsting. Det ser jag fram emot.
 
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar