måndag 25 januari 2016

3 kluringar för oppositionsrådet inför tisdagen...


På tisdag är det årets första Landstingsstyrelse. Jag vet, många skulle nog tycka jag är lite konstig, men jag tycker faktiskt Landstingsstyrelsen är något av det mest spännande med mitt arbete. Det är förvisso ett långt möte, i ett rum med rätt så mycket folk, men det är där jag kan vara med att påverka, och det händer faktiskt ibland – om jag förberett mig väl.
Vi får tillgång till dagordning och de flesta dokumenten ungefär två veckor innan mötet. Sen gäller det att läsa på, kanske ringa någon för att ta reda på lite mer fakta, fundera på vad vi har bland våra vallöften, prata med allianskollegorna och partikollegor och sedan bestämma sig för en åsikt. Trots alla förberedelser behöver jag oftast varje gång fundera några varv till under mötet.
Till tisdagens Landstingsstyrelse har vi bortåt 40 olika ärenden som det ska tas beslut om + information från cheferna om hur situationen ser ut just nu.
Här är några saker som jag klurar på:
Bokslutsrapporten: Är resultatet bra eller dåligt? Överskott på totalen, stort underskott i sjukvården. Det är bra att vi gör ett positivt resultat – nästan det bästa i Sverige, men det är dåligt att vi inte har kontroll över kostnaderna i sjukvården.
Primärvårdsakuten i Västerås: Vad kommer krävas för att den verkligen kommer igång i vår? Men egentligen är kanske den stora frågan är varför den inte startades för flera år sedan – enligt beslutet.
Gratis vård: Är det bra och kostnadseffektivt att ge alla viss vård gratis? En del har råd att betala andra har det inte. De som inte går på hälsokontroller eller väntar med att söka vård – beror det på att de i första hand inte har råd eller finns det andra anledningar?
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar