lördag 9 juni 2018

Hon sa: Barnen mår så dåligt!

Jag har valt ut psykiska ohälsan som den fråga jag främst vill förändra och jobba med - om jag får större inflytande efter valet.



En viktig del i Kristdemokratin är ofullkomlighetsprincipen - ingen är perfekt och ingen sitter inne med hela sanningen.

Därför frågar jag många, tittar på videos, läser tidningar, gör studiebesök, kollar statistik osv. Ständigt på jakt efter hur verkligheten ser ut för barnen, men även vuxna, och vad som behöver göras.

Idag träffade jag på en präst. Hon hade varit med ett tag. Jag frågade - är det någon skillnad på hur barnen mår idag jämför med för tjugo år sedan?

Vi hann inte riktigt prata klart, men svaret var ett mycket tydligt: Ja! Det är stor skillnad. Visst mådde ungdomarna dåligt förut också, men då handlade det mer om att vara ung och de svårigheter man behöver ta sig igenom. Men nu mår de så dåligt, sa hon. Och det är många också. En sak var bättre tyckte hon, det är lättare nu att berätta om att man mår dåligt.

Usch och fy.

Inte känna sig maktlös för då försvinner handlingskraften, men nog känns det rätt övermäktigt att försöka påverka en så stor förändring i samhället.

Men vi måste försöka.

Allihop. Tillsammans.



/M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar