lördag 12 maj 2018

Såå vackra - men därför står jag inte ut med doften

Pärlhyacintens tid är här. Intensivt blå står den i rabatten i täta tuvor. Mycket vacker, men jag plockar aldrig med den in.



För så där 35 år sedan var jag inlagd på sjukhuset så här års. Har för mig det var rätt vackert väder då också. I vilket fall, mamma hade så klart med sig hälsningar och uppmuntran när hon kom på morgonen, bl a en ganska stor bukett med pärlhyacinter från någons trädgård.

Jag var redan illamående och yrslig. Blommorna förstärkte känslan. Därför kan jag inte med doften.

Jag tyckte buketten var lyxig och vacker, för den innehöll så generöst många blommor av samma sort. Den stod där på det lilla rullbordet vid sängen, bland saftglas och annat, bl a en rulle med lakrisal. En smak som blandade sig på något vis med blommorna. Fast lakrisal är fortfarande gott.

Det blev bara några dagars vistelse, men det är konstigt vad vissa minnen bränner sig kvar för all framtid. Detaljer som man just då kanske inte tänker så mycket på.




/M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar