lördag 26 maj 2018

Kärlek på lasarett - i Västerås

Kärlek på lasarett - ja det har verkligen varit summan av kardemumman efter mina arbetspass tillsammans med undersköterskor.



Med värme och beslutsamhet försöker de stärka patienten så hon eller han orkar kämpa lite till. Det är inte kärlek mellan patient och personal jag menar, utan kärlek till uppdraget och omvårdnaden.
.
Vid mitt senaste arbetspass med en undersköterska var jag på en ortopedisk vårdavdelning i Västerås.
.
På en ortopedisk vårdavdelning har många opererats. Och många är äldre. En av undersköterskans viktigaste uppdrag är att se till att patienten kommer upp från sängen. Det är farligt att ligga ner. På bara några dagar kan det bli lunginflammation eller en propp.
.
Hur får man en gammal människa, som nyligen opererats, och som har väldigt ont, att vilja komma upp från sängen? Komma upp från sängen kan också betyda att man får lov att åka hem till ett ensamt hem igen...
.
Ja det kan jag säga att det kräver en inre övertygelse om att det verkligen är bättre för patienten att komma upp. Det kräver envishet, värme och en sträng röst.
.
Ledsna förvirrade ögon, nej jag vill inte, det gör ont, måste jag, hur gör jag?
Jo, du måste upp. Gör som du brukar. Du får ingen ny kraft från sängen. Kom nu!
.
Fantastiskt. Visst är det? Att den dag man blir sjuk och krasslig kan man få låna kraft och envishet av en annan människa så man kommer upp på fötter igen. Och fantastiskt att få vara en viktig del i det arbete som gör att denna människa kan få må bra igen - eller så bra det bara är möjligt i alla fall.
.
Jag vet att det råder mycket tuffa arbetsförhållanden på sina håll på våra sjukhus och att alldeles för många i personalen mår dåligt och till och med blir sjukskrivna. Men jag vill ändå säga att i mina besök i vården har jag fått en liten inblick i vad som gör det värt att gå till sitt uppdrag så länge som 40 år.

Men jag har också fått ett viktigt uppdrag med mig. "Kom inte bara hit på besök - gör nåt också!"

Och nåt gör jag -  och mer tänker jag göra. Även om det kommer ta lite tid innan jag klurar ut exakt vad.


/M






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar