måndag 23 april 2018

Så stolt över min insats - hejdå jantelag

För någon vecka sedan presenterade jag tillsammans med partikollegan Samuel Stengård Kristdemokraternas politiska program för Västmanland för nästa mandatperiod. Samuel ska vi skicka till riksdagen är planen.



Det är framför allt jag som varit projektledare för att få ihop programmet. Egentligen är det ingen annan än jag som vet hur mycket arbete som är nedlagt.
.

Jag har hållit i flera olika träffar med medlemmar. Jag har varit på studiebesök, läst partiets olika förslag som kommit från Ebba, tittat på andra partiers förslag, träffat fackföreningar och funderat.

Medlemmarnas budskap var tydligt. Det ska vara kort och enkelt...


Det är kort och enkelt som är det svåraste. Då måste varje ord och varje förslag vägas på guldvåg.

Det jag absolut ville ha med var de tre hållbarhetsperspektiven - människor, miljö och ekonomi. Det är bara att erkänna att vi varit lite för dåliga på att presentera våra miljöförslag. Och det är dumt när förvaltarskap och hållbarhet är en så central del i kristdemokratin.

Jullovet användes till att skriva och skriva om. I januari fanns programmet med på vårt möte för länets medlemmar, då hade jag fått god hjälp med korrekturläsning.

Och så gick då till slut en liten dröm i uppfyllelse. Vi åkte runt på fyra platser i länet och presenterade våra förslag under en och samma dag.
.
Det kan tänkas vara en liten och obetydlig sak att ha en dröm om, men för att göra en media-turné behövs något av medialt intresse att presentera - för alla länsdelar. Och så behövs en del planerande så det får plats i kalendrar och en hel del andra detaljer, som inte är obetydliga i ett parti med små resurser. Därför har det inte varit möjligt att genomföra tidigare.

.
En intervju var över en timme lång. Och medans vi satt där och svarade på frågor så kände jag  att programmet verkligen fungerar. Det fungerar för landsbygd och de som bor i staden. För olika patientgrupper och personal. För företagande och kollektivtrafik. För civilsamhälle, för gammal och ung. Och framför allt innehåller vårt program goda och realistiska förslag med mycket kristdemokrati.

.
Det var så skööööönt!

.
I flera dagar svävade jag sedan på små moln och kände mig så galet stolt över min och partiets insats.
.
Det måste man och ska man tillåta sig ibland!
.
Programmet kan läsas här.
.
Glöm inte att rösta på oss 9 september :)




/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar