fredag 6 oktober 2017

Mia: Det var dags att åka till förlossningen - för en inblick i personalens verklighet

Gästblogg

I torsdags hade jag haft förmånen att gå bredvid barnmorskan Erica på förlossningen på Ryhov i Jönköping. En givande dag med bra inblick i arbetet och möjlighet till bra samtal.



En bonus var att jag fick vara med när en liten bebis kom till världen. Så fantastiskt att se samspelet mellan föräldrarna och det lugn och trygghet som barnmorskorna spred. Jag stod vid sidan av och sympatikrystade.

När bebisen lades på mammans bröst fick jag blinka bort tårar. Så fint och vilken urkraft det finns hos en födande kvinna!

Barnmorskorna gör ett fantastiskt och engagerat arbete. Även när det är körigt sprider de ett lugn och trygghet.

Vårdnära service finns nu med i arbetet på förlossningen för att använda rätt kompetens till rätt uppgifter.

Jag besökte även BB för att få veta mer om deras arbete. Jag har gått och trott att det finns föräldrarum, men att det behövs fler. Jag blev mäkta förvånad när det inte fanns ett enda! Det finns ju sådana i både Eksjö och Värnamo. Att ge föräldrarna bästa start gemensamt med bebisen är så viktigt, även i Jönköping.

Förresten hände något oväntat på BB. Jag mötte en gammal klasskompis sen gymnasietiden i Finspång! Väldigt roligt!

Ett stort tack till alla på förlossningen och BB som tog sig tid med mig idag och delade med sig av erfarenheter och klokskap.

Mia Frisk (KD)
Regionråd, Region Jönköpings Län

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar