måndag 11 september 2017

Arg så jag kokade igen - vad gör jag nu?

I vintras var jag så arg så jag höll på att gå upp i små atomer när jag upptäckte att ett av mina förslag (ett internt blocket för oanvänd utrustning) helt plötsligt fanns med i ett dokument, som exempel på en bra grej. Skrev om det här.

Roligt i och för sig, men inte långt tidigare hade de rödgröna sagt nej till förslaget - det fanns inget behov och skulle bli för dyrt sa de då.

Och nu har det hänt igen. I februari föreslog jag i en motion att Region Västmanland skulle göra en regional överenskommelse med länets föreningsliv, en sk RÖK. På ett möte för några veckor sedan dyker det upp i en powerpoint-presentation att det planeras för en sådan överenskommelse. Min motion har de så klart väntat med att släppa fram till fullmäktige tills de kan säga att detta redan är på gång.

Har kollat nu i efterhand. Tankarna på en RÖK dök upp i mars, ca 1 månad efter jag lämnade in min motion.

Arg så jag kokade trampade jag ut från mötet. Passande nog var vi på Steam Hotel :) En socialdemokrat råkade komma i vägen för att önska mig trevlig helg. Jag förklarade med all tydlighet att nu har jag skrivit färdigt motioner. Jag får hitta ett annat sätt sa jag, för nu var det färdigt med att ge dem förslag de kan genomföra.

Jag brukar inte bli så där arg. Det kanske kommer med åldern? Eller så är det för att det börjar kännas som en regel hur de jobbar med mina motioner. Det finns fler än dessa två exempel.

Men nu är frågan. Här sitter jag med ett gäng förslag i byrålådan. Det är ju verkligen bra om saker och ting förändras utifrån den ideologi som jag står för. Men å andra sidan - varför ska jag hjälpa sossarna att vinna nästa val?

Och sen sa jag ju i stridens hetta att jag inte skulle skriva fler motioner...

Hm

Vårdköer som växer, en barnklinik med brist på personal, turismnäringen som ingen uppmärksammar, listan kan göras lång på saker jag vill ändra på....

Hm

Äh, jag tror barnen vinner. Jag klarar ändå inte att vara tyst i nästan ett år till med saker som borde ändras på.

Tänker att nästa motion jag lämnar in ska handla om sjuksköterskeutbildningen, barnsjuksköterskeutbildningen för att vara mer exakt.

En annan fråga är hur jag skulle hantera förslag från sossarna om jag satt i majoritet och de tillhörde oppositionen. Hoppas jag får anledning att fundera på det om så där ett år.


/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar