måndag 10 juli 2017

Men så återstår Brasses svåra fråga: Vad ska bort?

Många undrar hur det var i Almedalen. Helt klart sprider veckan ringar på vattnet i hela landet.
Jag brukar förklara det som en stor mässa med utställningar och seminarium som pågår i alla olika möjliga och omöjliga lokaler. Inte lätt att hitta till lokalerna är det.






I år blev det ett kort och intensivt besök. Avresa måndag morgon kl 04.35 och hemma igen onsdag kl 00.27.


Inte jättemånga arrangemang hann jag gå på, men jag läste på i katalogen också vilka samtal som fanns och jag tyckte nog, digitalisering och hållbarhet verkade vara stora snackisar.


Det här hörde jag inom diverse olika områden:


"Det här MÅSTE vi satsa på. Det kommer leda till stora besparingar i framtiden. Det är alldeles för lågt förändrings- och investeringstempo just nu."


Men, den svåraste frågan var det svårt att hitta något samtal om...


Vad ska bort?


Offentlig sektor har ingen sedelpress. Ska det investeras mer måste något annat bort. Vem ska bestämma vad som ska bort?


Alla politiker vet att investeringar kan leda till besparingar. Men oftast är det på lång sikt. Så lång sikt att det inte går att räkna med de pengar som kommer sparas in. Och det är väldigt svårt att i efterhand se de ekonomiska effekterna av just den eller den investeringen.


Nästa år tycker jag det vore intressant med fler seminarium och samtal som handlade om det. Om vi investerar i ny digital teknik i sjukvården, vem ska bestämma vad vi istället ska sluta med.


Är det politiker, är det vårdpersonal eller är det patienten?




/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar