måndag 22 maj 2017

Konsten att stressa ner - eller jäkta av



När jag var liten sa man "jag är jäktad". Nu säger man "jag är stressad".

Jag hörde en forskare som var upprörd över detta och tycker att vi använder ordet stressad fel och slarvigt. Att vara jäktad kan man vara lite titt som tätt, det är normalt och inte skadligt, sa han. När man, enligt honom, är stressad så handlar det mer om en medicinsk term då man faktiskt inte mår bra.

Antagligen har det skett en förskjutning av innebörden av ordet stress - det är numer helt normalt att vara lite stressad utan att man känner sig sjuk.

Men kanske finns det en poäng i att få våra ungdomar att förstå att bara för att man ska skynda sig för att komma iväg till skolan så är det inte samma sak, inte samma känsla, som att vara stressad under en längre tid.

Jäkta - tror knappt man aldrig hör eller ser det ordet längre faktiskt.

Stressa ner, eller heter det koppla av?

Jag gör det bäst genom att göra något med mina händer. Det kan vara måla, trädgårdsarbete eller laga mat. Ibland är det också att hålla på med min hobby  (politik) - låta tankarna hoppa fritt och skriva ner det. Men det ska vara lustfyllt. Något jag vill göra - inte något jag måste. Inga krav.




Att bara ligga rätt upp och ner på en soffa blir jag bara mer stressad av, ja eller vad det nu heter.

Snart är det dags att fortsätta målningen på sommarstället.

Jag ser så mycket fram emot den avkopplingen :)





/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar