lördag 18 mars 2017

Mormor - en enkel tulipan på din bemärkelsedag


 

Mitt under brinnande krig, 19 mars för 105 år sedan, föddes min momor Herta. Utanför Tierp i norra Uppland. Som ett barn av åtta.

Mormor var tvilling. Hon och moster Margit var mycket lätta att ta fel på. Även morfar tog fel på dem vid ett tillfälle då mormor och han nyss blivit ett par. En berättelse vi hört många gånger.

Ofta känner jag mig bortskämd när jag tänker på hur mormor hade det. 6 barn fick hon och morfar, varav två tvillingpar. Ingen tvättmaskin. Istället tvätta i en kall bäck.  Bordgård. Mat som skulle lagas flera gånger om dagen till många personer. Ingen diskmaskin. Inte vet jag vilket år de fick kylskåp och frys, men jag vet att de var tidiga i byn med det i alla fall.

Straxt efter vi fick vårt andra barn besökte jag mormors grav i Tierp tillsammans med mamma. Vi träffade en grannfru till mormor och morfar. Jag sa jag förstår inte  hur ni hann med allt.
Hon svarade - men då var det inte så mycket annat vi skulle hinna med som ni gör nu. Vi hade ingen mobiltelefon, dator, en massa tv kanaler och aktiviteter att åka på.
 
Värt att fundera på.

Mormor var noga med att hålla ihop familjen. Mormor var mycket duktig på att väva och spinna. Hon lagade mat, odlade, plockade ihop vackra blombuketter, höll ordning på hushållet och släkten. Hon diskuterade och förde respekt med sig.



 
 
Mormor hade kanske inte tänkt ut någon filosofi kring vad hon ville att hennes barnbarn skulle bära med sig, men så här har jag tolkat henne;
 
Jag ska säga vad jag tycker.  Var stolt över den jag är - även om jag väljer vägar som de flesta kvinnor före mig valt. Gör något för mig själv - bli bra på något. Var rädd om familj och medmänniskor liksom djur och natur. Sträva på. Skratta.

Och laga bra mat. 
 
Kram mormor.
 
 
/M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar