fredag 10 februari 2017

Känner mig som matadoren: Sätt igång - Gör nånting!



Ja, jag vet. Jag är den otåliga sorten. Och ibland står jag knappt uuuuut med att saker och ting ska ta så lång tiiiid.
Det kan finnas anledningar till att vänta. Som att se saker och ting i ett större sammanhang, eller pengar för all del, och jag har faktiskt tränat upp mig. Jag kan vänta, men inte hur länge som helst, och inte om det får allvarliga konsekvenser.
För drygt två år sedan larmade personalen på barnkliniken om att kompetensen försvann ut genom dörren då en efter en av de erfarna sjuk- och undersköterskorna valde att gå till andra arbetsplatser.
Det berodde på lön, på att jobba helg och natt, på arbetsbörda men också för att de utbildningar som finns inom barnsjukvård snarare är anpassade till förebyggande hälsovård (t ex BVC) än arbetet på ett sjukhus. Några gick också i pension.
Två år senare är läget på Barnkliniken om möjligt ännu sämre!? Trots att det  gjordes en lönesatsning efter det att jag och oppositionen förra gången påpekade att vi faktiskt vill att barnen ska kunna få plats på sjukhuset i Västerås, och kunna få vårdas på en barnavdelning och inte bland vuxna, och att barnakuten ska vara öppen dygnet runt.
Det är inga små frågor det handlar om - även om patienterna många gånger är små.
Ja, barnklinikerna i hela landet står med liknande utmaningar, men...
Efter ett kort besök med personalen så visar det sig att det finns saker att göra lokalt i Västmanland. I synnerhet under en 2-årsperiod.
Men vilka politiska initiativ har tagits här i Västmanland på området barnsjukvård av de rödgröna? I princip ingenting.

Det där har jag så svårt att förstå. Om jag har valt att ta makten. Och har möjlighet att påverka. Då skulle jag ta chansen. Och jo jag veeet, politiker ska inte lägga sig i överallt, och det går inte att göra allt samtidigt. Men nånting på två år i allafall.
Känner mig allt oftare som matadoren i Tjuren Ferdinand. Sätt igång! Gör nånting!
Och jo, jag och Kristdemokraterna har förslag på området barnsjukvård som kommer presenteras under våren. Till en början i en debattartikel som jag skickade till länets tidningar igår.

Puh, skönt att få ur sig lite tankar.
Snart fredagsmys. Ska nog lägga mig i korkeks-soffan och lukta på blommorna en stund. Men längtar redan till måndag.

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar