lördag 4 februari 2017

Bara kände för att skita i allt och gå hem

Jag är politiker. Men som alla andra blir jag besviken och ledsen när mitt engagemang inte tas på allvar.
.
Men det är väl bara ta nya tag. Och använda besvikelsen som bränsle.
.
För ett par år sedan började jag fundera på ett internt Blocket för överbliven utrustning inom Regionens (fd landstingets) verksamhet. Det fanns på andra håll. Det tar rätt lång tid innan en idé är tillräckligt undersökt och jag lämnar in en motion, men det gjorde jag i maj 2015. Jag fick också komma till radion och berätta.
.
I november 2015 avslog fullmäktige mitt förslag om ett internt Blocket med motiveringen:
Återanvändning av möbler och utrustning sker i stor utsträckning inom landstinget idag. Kostnaden för ett webbaserat registersystem överstiger de ytterligare besparingar det skulle kunna medföra.
.
I somras - drygt ett halvår senare startade arbetet med Regionens nya Miljöprogram. Det är nu ute på remiss och igår började jag läsa det. Har inte läst hela än eftersom jag blev så förskräckligt arg att jag inte lyckades läsa klart det.
.
Där på sidan 9 står det som exempel på en bra sak som kanske borde införas:
"System för att förmedla tillgänglighet av produkter (typ Blocket)"
.
What??!!??
 

Då har alltså först jag lagt en massa energi på att lämna ett förslag och involverat en del personal i processen. Sedan har motionen förberetts och behandlas på ett gäng möten och slutligen avslagits i fullmäktige - för att det verkade vara en dålig idé som kostar alldeles för mycket pengar.
.
Sen några månader senare kommer någon annan på att vi borde ha ett internt Blocket. Och då är det helt plötsligt en superbra idé.
.
Äh, det där var väl ingen stor grej tycker säkert en del. Och nej, det är ingen jättestor grej för Regionens verksamhet som helhet.
.
Men nu handlade det här om mitt engagemang, om min vilja att vara konstruktiv. Det är ju inte så att jag är supersugen på att hitta på en massa saker som sedan de rödgröna ska sno och få kredit för. Det var ju liksom inte första gången det här hände. Men det handlar också om respekt för politiska beslut. 
.
I rimlighetens namn borde den politiska majoriteten ha sagt; Nej, vi har just bestämt att vi inte ska ha något internt Blocket. Det kostar för mycket pengar.
.
Men, så jobbar inte den politiska majoritet vi har (S, MP, V). Uppenbarligen ser de på motioner och fullmäktiges beslut som ett spel för gallerierna.
.
Det gör inte jag.


/M


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar