lördag 28 januari 2017

Sårbarhet nyckel till framgång - men vem vill vara det

 
 
 
 
 
 
Jag tipsades om den här filmen. En forskare som studerat vad som gör oss lyckliga. Vem mår bra, vem gör det inte?

Det är en lättsam föredragning med Brené Brown. Lyssna. Textat är det också.

Vi är beroende av fungerande relationer för att må bra. Och som ni vet står det allt sämre till med vår psykiska hälsa. Därför letar jag efter svar på den gåtan. Liksom många andra.

Brené Brown säger i filmen att vi styrs av skam och rädslor i vår strävan efter relationer. Finns det något hos mig som gör att jag inte är värd att älskas eller ha en relation med?
 
Vi vill inte så gärna att någon ska se våra skavanker.

Men, en förutsättning för att känna sig älskad och ha goda relationer är att våga utlämna sig. Våga tro att jag kommer bli älskad och accepterad tillbaka trots mina fel, att göra saker för någon annan utan att förvänta sig en motprestation.
 
Kraften finns i att vara sårbar. Den som vågar vara sårbar känner sig älskad och blir älskad och har bättre relationer. Och mår bra.

De inlägg på Facebook och för all del på min blogg som får störst uppmärksamhet och uppskattning är när någon visar sig just sårbar. En av de mest delade bilderna på Instagram är en osmikad nyvaken Carina Berg.

Samtidigt, när jag tittar på hur våra ungdomar ser ut när det går till skolan idag, så är det smink, kläder och håruppsättningar som jag som skulle klassat som värsta festutstyrseln när jag gick på högstadiet.

Vi lägger mycket pengar och energi på att inreda våra hem och till middag ska det vara olika rätter varje dag helst vackert upplagt. Dvs å ena sidan uppskattar vi när någon vågar visa sin ofullkomlighet - men å andra sidan blir fasaden - det som faktiskt syns - allt mer perfekt.

Såklart blir det svårare och svårare att visa sina tillkortakommanden i en allt mer perfekt värld.

Hm. What to do about this?

Människor har i alla tider älskat vackra ting och att göra sig fina. Kan väl inte vara något fel med det. Men något har gått fel om vi tror att för att vara värd att älskas behöver man vara perfekt, och alltid göra allting perfekt.

Om att protestera mot det perfekta skrev Mia Frisk ett gästinlägg för ett tag sen.

Det finns ett antal olika anledningar till att den psykiska ohälsan ökar. Att inte våga visa sina brister är säkert en.

Frågan är vems ansvaret är att få människor att våga visa sig sårbara. Det kan och ska ju liksom inte tvingas fram.



/M

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar