måndag 12 december 2016

Julhets eller traditioner eller både och

 
 
 


Jag vill gärna julstäda hela huset, fixa paketkalender, baka några sorters kakor, handla julklappar till många, pynta i hela huset och göra minst fem sorters julgodis. Helst också inhandla kläder till julafton till hela familjen, skicka hemgjorda julkort, beställa egen fotokalender för nästa år, servera hemlagat julbord och rimma till alla paket.

Jag gör sedan inte allt själv, men de där sakerna finns med på listan över vad jag önskar. Men varför vill jag allt detta?

Är det för min skull? För familjens skull? För att alla andra gör så? Eller för att upprätthålla traditioner?

Tror det är pga av alla dessa anledningar.

Visst är det så att vi trissar upp varandra genom att visa perfekta bilder på allt vi redan hunnit med - men å andra sidan får vi nu för tiden också mer gillanden än vi någonsin fått. Och det kanske är bra.
 
Kanske är jag en sådan som stressar andra genom att lägga ut bilder på Facebook med vad jag gör? Hoppas inte det.
 
Men just när det gäller julen så finns också en stark tradition av att det ska vara mycket att göra innan julafton - och sedan inträffar en tid av vila, vilken är möjlig eftersom huset är städat, tvättkorgen tom och maten lagad för flera dagar.
 
Många, många gånger under året återkommer mina tankar till mellandagarnas lugn. Ta långa promenader, ligga i soffan och äta julgodis, njuta av ett pyntat hus, skratta åt en film, äta färdiglagad mat (dvs rester från julbordet)...  
 
En förutsättning för den vilan är att jag först jobbat på och förberett en massa. Det är det som gör vilan så skön liksom.
 
Så ser jag på det.
 
 
 
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar