söndag 27 november 2016

Om det där med att bli smartare

 
 
Den senaste tiden har jag ramlat över lite artiklar om kopplingen mellan motion och hjärnan. Motionerandet ska leda till att man blir smartare. Det är forskning som inte minst är viktig när det gäller barnens skolgång - dvs om barnen rör på sig så blir det lättare med inlärningen, se här.
 
Har du någon erfarenhet av att knoppen påverkas av att motionera?
 
Att jag började träna i somras berodde på att det var nödvändigt att stärka kroppen. Ett pinsamt studiebesök hos en fysioterapeut i Norberg blev en riktig ögonöppnare. Men sedan hade jag också en liten förhoppning om att minnet skulle påverkas till det bättre. 
 
Konditionen har förbättrats under hösten, det är rätt enkelt att mäta, och jag tror faktiskt minnet har påverkats något. Det går lite lättare nu att hålla ordning på alla bollar som far omkring i luften - även om bästa trixet ändå är att skriva ner så mycket som möjligt. 
 
Fast det där med att bli smartare - det har jag nog inte märkt så mycket av.
 
Läs om besöket i Norberg här och mina kom-i-gång-tips.
 
 
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar