fredag 16 september 2016

Ensam

 
 

Vi har födelsedag i familjen idag. Det uppmärksammas som regel med frukost på sängen.

Födelsedagsbarnet får en blomma (oftast en ros från trädgården), sång och paket. Idag fick vi lov att göra ett litet undantag, men gratulationer blir det i alla fall.
Så slog det mig, undrar hur många som aldrig uppvaktats på sin födelsedagsmorgon, eller inte blir ihågkomna av någon enda när de fyller år?


 
 
 

Jag börjar väl vid 46 års ålder känna att det inte är så viktigt med kalas, men det är såklart skönt att bli ihågkommen och att få kramar av mina nära och kära och några telefonsamtal. Annars skulle det kännas tomt och tyst och ensamt.
.
Ensamhet benämns ibland som vår tids folksjukdom. Ensamhet kanske t om är lika farligt som rökning. Ensamhet leder till  kortare livslängd, ökar risken för demensjukdomar och gör att smärta upplevs starkare.

Det kanske inte är så konstigt att gratulera på födelsedagen på Facebook blivit så populärt - det är viktigt för oss att bli ihågkomna och att känna tillhörighet.

Vi behöver nog fundera lite mer på vår nya folksjukdom - ensamhet. Det svåra är tycker jag vad som är politikens ansvar och vad som är varje medmänniskas ansvar. Jag kan som politiker inte tvinga människor till att umgås och tycka om varandra.
.
Men jag tror att var och en av oss behöver förstå och få bättre kännedom om att umgänge med andra människor är lika viktigt som motion för att vi ska må bra och hålla oss friska.

I alla fall är en födelsedag ett bra tillfälle att komma ihåg sina vänner. Ensamhet syns inte utanpå.
.
Ett leende och ett grattis på födelsedagen kan spela mycket större roll än du tror.



/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar