fredag 5 augusti 2016

Fundera inte - bah gört!

Hur lång tid tar det att skapa en ovana? Inte lång... Jag har alltför länge haft ovanan att röra på mig för lite.
 
Jag fick mig en rejäl tankeställare när jag i våras var på ett studiebesök hos en sjukgymnast i Norberg. Pinsamt blev det också. Med en fotograferande journalist i rummet bad sjukgymnasten mig att sitta på en stol och resa mig upp på ett ben. Det behöver man kunna klara ca 20 gånger för att inte riskera benskörhet. Och hur gick det?
 
Inget vidare, men journalisten fick fina bilder på en vinglande politiker...  Här kan du läsa om besöket.
 
I alla fall. Jag har kommit igång förut och använder mig av samma metod den här gången. Små uppmuntrande steg ska det vara och utgå från all motion som blir av är bra.
 
Jag tycker löpning fungerar bäst för mig. Det tar minst tid. Bara sätta på skorna och sen är man snart hemma igen.

 
 
Men två saker har jag ändrat på den här gången.
 
1. Jag har hittat ett spår jag gillar och får vacker natur med på köpet och mindre ont i kroppen.
2. Har laddat ner en app med 7-minuters-träning.
 
Och faktiskt. 7 minuter i hemmet har alla tid med några gånger i veckan.
 
Av erfarenhet vet jag att jag brukar gå ut lite för hårt, få ont i kroppen på lite olika ställen, och då ebbar träningen snart ut. Så jag försöker ta det något lugnare den här gången, men vet du. Det är så roligt!
 
Jag trodde t ex inte att det skulle göra så stor skillnad på vilken miljö/ spår jag springer i. Men det gör det verkligen.
 
Kom igång du också! Börja med 3 st korta pass i veckan - 7 minuter räcker. När krafterna tilltar och du ser att du kan och tycker det är roligt - höj ambitionen.
 
Kan man skapa en ovana - så kan man skapa en vana.
 
Nu köööör vi!
 


 
 
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar