torsdag 16 juni 2016

Om vi vill behålla de över 65 kanske det är nödvändigt

Under flertalet år på ett antal olika arbetsplatser och hos olika yrkeskategorier har jag hört människor som närmar sig pensionsåldern säga: Nej, nu orkar jag inte lära mig ett nytt IT-system till! Det var inte därför jag valde det här jobbet. Nu får det vara bra. Jag tänker gå i pension - fast egentligen tycker jag rätt bra om att jobba...

Efter att ha klurat, frågat IT-support-personal och lite annat folk slutade det hela i en motion (ett förslag) till landstingsfullmäktige om att ge vårdpersonal i pensionsålder extra IT-stöd - för att de ska vilja arbeta ytterligare några år efter 65.

Fel, fel, fel, säger nu en del motståndare. Varför ska de ha någon särskild behandling eller gräddfil? De får väl lov att göra det som krävs av alla andra för att sköta jobbet!

Jo, visserligen... Men för mig handlar det om att behålla den kompetens och erfarenhet som dessa personer har. Det är viktigt för vården att läkare, sjuksköterskor, biomedicinska analytiker och undersköterskor orkar några år till - om inte annat för att deras kunskap ska hinna flyttas över på nästa generation. Och då kanske vi får lov att tänka lite nytt - t ex att ge dessa personer en liten IT-lättnad.

Rättvist blir det till slut ändå - gäller bara att stanna kvar tillräckligt länge.

De rödgröna tycker förslaget kanske är bra - men eftersom vi inte helt säkert vet om det här är en anledning till att många slutar - då kan det inte prövas...

Ska vi få ett annat resultat så fler väljer att stanna behöver göra på ett annat sätt - så tänker jag.


/M

1 kommentar:

  1. It-stöd är ett rimlig insats med tanke på personalbrist men samtidigt också en skön bekräftelse på att vi vill ha kvar vederbörande. Ett annat sätt att säga "Du behövs, du gör skillnad. //Hannu Söderlund Vårdlärare

    SvaraRadera