söndag 28 februari 2016

Politik är att vilja – vad vill jag och du?


Politik är att vilja, så sa Olof Palme - som vi minns alldeles särskilt idag.

Jag vill en hel massa. Det går inte en arbetsvecka utan att jag önskar jag fick sitta i majoritet istället och få vara med och vilja, tycka och bestämma på riktigt. Kanske om 2,5 år…

I onsdags var det Landstingsstyrelse. Då bestämde de rödgröna att vi ska ha ett nytt system för fysioterapi. Som systemet är nu är det helt fritt för patienten att välja vilken fysioterapeut/ sjukgymnast hon eller han vill gå till. Från 1 januari 2017 hänvisas patienten till den fysioterapeut chefen på vårdcentralen har valt – antingen en anställd eller via kontrakt med någon. Vill patienten inte ha den sjukgymnasten blir det till att byta vårdcentral.

De rödgröna vill göra ”minisjukhus” av vårdcentralerna där patienten ska kunna få all hjälp på ett och samma ställe – helst i samma hus. Det säger sig självt att det kommer bli svårt att få till ett ”minisjukhus” med flertalet kompetenser i samma hus på de mindre orterna – dvs det blir ännu svårare att driva vårdcentral. 

Men vad vill jag då, mer än att sitta i majoritet? Kristdemokraternas mål för Västmanland för mandatperioden är: att höja pojkarnas skolresultat och att bredda kvinnornas arbetsmarknad.

Därför pratar jag ofta om kopplingen mellan skola, föräldrar och vård, därför är dyslexi en viktig fråga, därför engagerar jag mig för kvinnors företagande och därför ser jag positivt på att kvinnor som arbetar inom offentlig sektor nu har fler arbetsgivare att välja bland.

Visst är politik att vilja, men att ha en idé om vad jag vill är ändå inte det svåra. Det riktigt svåra är att ta sin idé och sin vilja och att faktiskt göra något av det. Ni vet det där med verksta'n...

Vad vill du och vad tänker du göra av det imorgon?

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar