måndag 14 december 2015





Glad Lucia!


Hej på er!

Då var jag igång med den här bloggen. Kul att just du valt att läsa!

Jag har aldrig bloggat förut så det kanske blir lite "skakigt" såhär i början, men det har ni förstås överseende med ;-) och med tiden kommer jag säkert att tillsammans med dig/er hitta en väg som fungerar.

Jag är, för er som inte vet det, oppositionspolitiker eller oppositionsråd som det heter i Landstinget Västmanland. Här är det Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet som har majoritet och bestämmer, och min uppgift är alltså att visa att de har fel och jag har rätt. Haha, enkelt va?

Eller är det kanske inte fullt så enkelt...? Kanske måste man komma med en massa smarta idéer själv också...?

Ja, så är det förstås, och det är där ni kommer in i bilden! För mina idéer växer ofta fram ur berättelser från patienter, personal, människor jag träffar runtom i länet, vänner och partikamrater. Nu hoppas jag att även du kommer att vara en av de där personerna som delar med dig av din verklighet och dina erfarenheter. Det är viktigt för mig. Viktigt för att jag ska kunna göra ett bra jobb och leva upp till de förväntningar som mina väljare har på mig.
 
På onsdag är det dags för Landstingsstyrelsen att sammanträda. Landstingsstyrelsen ansvarar inför fullmäktige för styrning och förvaltning av landstingets alla verksamheter. Man kan säga att det är där det mesta bestäms.

Eftersom de rödgröna har majoritet är det mest deras idéer som genomförs, trist tycker jag och kämpar hårt för att få gehör för mina idéer.

En sådan sak som majoriteten kommer att besluta om på onsdag, som jag inte alls är med på, är flytten av den viktiga interna utbildningen vid lärcentrum. Vansinne tycker jag, eftersom flytten riskerar medföra att delar av verksamheten läggs ned...

Med anledning av det har jag skickat följande mail till länets media:

Ett politiskt beslut riskerar nu leda till att landstingets befintliga utbildningsverksamhet tvingas lägga ned. Utan intern utbildningsverksamhet kan länsborna gå miste om nya behandlingsmetoder och ny kunskap inom sjukvården. 

 

Trots omfattande kritik från personalen förväntas Landstingsstyrelsen på onsdag fatta beslut om att flytta utbildningsverksamheten på Västmanlands sjukhus Västerås till Vårdskolans gamla byggnad. En byggnad som ligger separerad från sjukhuset och saknar kulvertförbindelse.

 

- Det är ett katastrofalt dåligt förslag att flytta Lärcentrum till gamla Vårdskolan. Personalen har radat upp en mängd olika anledningar till varför det inte går att bedriva en viss typ av utbildning i de lokalerna, men den rödgröna majoriteten har valt att inte lyssna på de argumenten. Det kommer att leda till att utbildningarna läggs ned istället, säger Malin Gabrielsson (KD).

 

Den interna fortbildningstrenden går mer och mer från ett teoretiskt perspektiv i klassrum, till ett kliniskt perspektiv där man tränar olika händelser i team inne på en vårdavdelning, t ex på akuten. Att träna i verklig miljö tillsammans med sina kollegor ger bättre effekt på förmågan att sedan kunna agera korrekt i en verklig situation.  

 

- Personalens kompetens och möjlighet till fortbildning är kärnan i landstingets verksamhet. Det är absolut nödvändigt att personalen ständigt tränas och lär sig nya saker så att inte länsborna går miste om exempelvis nya behandlingsmetoder. Jag vill att vi lyssnar på personalen som anser att utbildningen ska befinna sig centralt i verksamheten för att fungera på bästa sätt. Tänk om tänk rätt, avslutar Malin Gabrielsson.

Nu får vi se vad som händer. Jag ger mig inte i första taget!

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar