tisdag 16 januari 2018

Hittade en sån som jag på studiebesöket


Jag jobbar nästan jämt - det här är både min hobby och mitt jobb. Jag vet inte riktigt vad som är det ena eller det andra. Det är så roligt.






Så brukar jag säga.


Och så sa också Bosse Tell, VD för Recotech i Arboga som vi besökte igår.

Recotech tillverkar komponenter som ska klara extrema temperaturer och höga hastigheter, t ex delar av maskineriet i en gasturbin.

Jag hamnade bredvid Bosse på en konferens i höstas och vi kom överens om att jag skulle besöka hans företag. Igår blev det av tillsammans med Nilla och Elisabeth.

Det blev en presentation i högt tempo.

Vi fick höra om hur en gasturbin fungerar. Om svensk försvarshistoria - när det gäller reparation och underhåll av flygplan. Vi fick se en svensk uppfinning för att flytta containrar utan lastbil. Om varför Arbogas stadskärna är så väl bevarad till skillnad från många andra städer. Och hur svårt det är att hitta personal med rätt kompetens och känsla i fingrarna till verkstäderna.

Och så fick vi titta på maskinerna och äta en god bulle.

Vilken energi!

Nu gäller det att sortera tankar och intryck.

Och framför allt fundera på vad som behöver göras för att fler ska vilja utbilda sig och arbeta inom teknik.

Det är en del av mitt uppdrag som regionpolitiker.


/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar